masa hadapan ..

Entri ini dah 4 hari saya save dalam draft..

Bukan tak mahu di kongsi, tapi saya rasa belum jumpa apa yang ingin saya sampaikan sebenarnya..
saya tak jumpa perkataan yang tepat untuk apa yang sedang saya fikirkan..

kerana
Masa hadapan, esok, lusa, bulan hadapan...bahkan nanti.. kita tak tahu.

tak tahu apa yang akan terjadi dimasa hadapan

sehingga saya takut untuk merencanakan agenda


mungkin orang biasa seperti saya akan mengimpikan sebuah rumah besar, jawatan tinggi, suami hensem+baik, Anak comel+soleh dan pelbagai lagi. Semua yang baik-baik belaka.


Nampak?
Cita-cita, kehendak, harapan, itu semua antara unsur yang mencorakkan peribadi kita. Masa hadapan kita, bergantung kepada apa yang kita cita-citakan, harapan kita, dan kehendak kita.


bagaiman ?
Apa masa hadapan yang lebih indah, bermakna daripada masa hadapan di syurga Allah SWT?

Apa yang kita mahu?

jika kamu mahukan dunia, berusahalah seakan-akan kamu akan hidup 1000 tahun
Jika kamu mahukan akhirat, beramal la seolah-olah kamu akan mati pada esok hari.

dua ayat diatas merupakan satu destinasi . KESEIMBANGAN

bahagia didunia & bahagia di akhirat.
Bukan perlu buang dunia jika mahu akhirat
Bukan perlu buang akhirat jika mahu dunia..

impian saya

mahukan keamanan dalam diri , institusi kekeluargaan, kemasyarakatan dan negara
mahukan kecukupan dalam kewangan, kecukupan keperluan.
mahukan kesihatan yang baik, hubungan silaturahim yang tertaut kerana kasih sayang illahi
mahukan kebenaran melebihi segala-galanya.
mahukan.. walau susah disini, penghujungnya tetap satu yang terindah.

sedikit perkongsian:

saya dengar kuliah tafsir al quran ustaz zahazan di radio IKIM
anugerah Allah itu ada 2
  • Nikmat- anugerah sementara didunia
  • Naim- anugerah Allah yang kekal abadi di akhirat, keistimewaannya tak terlafaz dengan kata2, tak terfikir dek minda.
-kedua2nya adalah indikator manusia berjaya dunia dan akhirat


With the darkness closing in, I gaze into the light
The darker my past, the brighter my future
The emptiness ahead is filled with my dreams
With my actions

You never know when stepping in the light
If you are blinded by your future
Or skeptic from your past
Tired of your present

You need a change, you need hope
No more darkness in your life
This leap may be one you fear
But now, the future is near



No comments: