Rasa macam Insan terpilih

“Rasa macam insan terpilih pulak kerja kat sini” tu ayat farah masa kt kuliah zohor tadi.. aku terdiam, dan akhirnya mengangguk, tanda setuju.

Betul la, betul pada orang yang rasa macam tu, tapi sesetengah orang, mesti rasa sama je macam kerja kat mane2. Sebab apa? Diri mereka yang perlu jawap sendiri.

Kenapa ye boleh terasa begini? die rase hari-hari dia seimbang dan tenang..ada pengisian.

Dalam kes kami ni, Alhamdulillah, kami rasa “terpilih” dan sangat Bersyukur.

All praises to Allah

Tak semua orang mampu cakap benda camni. Bile dah betul-betul yakin. Baru akan diluahkan.

Rasa seimbang,

Rasa tenang,

Rasa silaturahim,

Rasa Selamat,

Semua ni nikmat.

Teringat Ustaz syed smlam cakap berkenaan berkat.. apa maksud berkat yang orang selalu sebut sebut “smoga diberkati” “ambil berkat”

Apa tuu…

Pastu ustaz syed jawap : berkat ni macam, contohnya, smua orang diberi 24 jam sehari, smua orang ada 24 jam, mane ada orang kat dunia ni ada 26 jam, 24 jam setengah… tak ada. Tapi.. setiap orang guna kan masa tu dengan perkara berbeza. Samada bermanfaat atau tidak. Terpulang kepada individu, Bagi yang dapat “Berkat”.. dia akan dapat melakukan pekerjaan seperti biasa, tapi dalam pada masa yang sama, die boleh melakukan solat berjemaah, menghadiri majlis ilmu, baca al-quran, bersedeqah dan lain-lain perkara mendatangkan pahala dan bermanfaat untuk dirinya atau pun orang lain. Itu berkat.

Makanan yang sikit akan cukup & mengenyangkan jika ikhlas dan berkat.. haa camtu la lebih kurang.

Aku faham! Jadi maksud ayat farah “rasa macam insan terpilih” tu.. ada kaitan dengan berkat barangkali…

insyaAllah.

Macamane nak istiqomah dalam perkara2 ni, aku rasa, hanya satu. Minta pada pencipta yang memiliki / memegang hati hati manusia.

Pencipta yang maha berkuasa dalam segala sesuatu. Disamping Berusaha ke arahnya.

Paksa diri untuk kearah kebaikan itu perlu. Sentiasa betulkan kompas.

Koordinat hanya satu. Redha.

Sejak bila aku pandai bicarakan semua ni?

Sejak aku di Kolej islam antarabangsa, sejak aku di Bank islam Malaysia Berhad.

kadang-kadang terlepas pandang perkara-perkara kecil yang besar maknanya macamni.

SMUA NI NIKMAT.. yang jarang kita syukuri..

hmm teringat masa zaman sekolah menengah dulu, member ada tanya cikgu, macamana kite nk pastikan kerja kita nanti berkat cikgu? selain jadi cikgu, yelah kerja cikgu kn mulia, mendidik.. tapi saya nk jadi Lain.. cth: ayah sy piLot, camane nk huraikan berkat tu.. sy tak faham la..

Cikgu senyum and jawap, kerja yang baik-baik, nnt berkat laa.

Aku yang dengar , tak tahu ape mase tu, angguk je. Sekarang 22 tahun baru faham.

No comments: